Marc groet ’s morgens de dingen (Paul van Ostayen)

Standaard

vis




Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem ploem ploem
dag stoel naast de tafel
dag brood op de tafel
dag visserke-vis met de pijp
                          en
dag visserke-vis met de pet
                pet en pijp
    van het visserke-vis
                goeiendag
DAA-AG VIS
dag lieve vis
dag klein visselijn mijn.




(Oorspronkelijke bron: Gedichten/De Sikkel. Opgenomen in: Kinderland, M. Bruyns/Paul Brand’s Uitg. Bedrijf N.V.)


Toelichting (bron: dbnl.org): “Wat Marc dus onder andere groet, zijn schilderijen. Waarschijnlijk schilderijen van zijn vader. Het ‘visserke’ is geen mannetje dat hij eventueel door het raam ziet, maar een geschilderde visser. Wat kan de echte Marc gezien hebben? Welke schilderijen aan de muren rond de ontbijttafel hingen, is tot op zekere hoogte na te gaan, al weten we niet in hoeverre wat Marc zei te zien overeenstemt met wat wij nu op de schilderijen menen te zien. Hij kan er zijn eigen jonge invulling aan gegeven hebben en in het herhaaldelijk groeten kunnen namen geslopen zijn die een volwassene er nu niet aan zou geven. Marc was eind 1924, toen het gedicht geschreven werd, twee en een half jaar oud, een leeftijd waarop kinderen nog niet voor alles de juiste namen en begrippen weten en ook verder zoekende zijn naar wat de taal aan uitdrukkingsmiddelen heeft. Op die leeftijd begint het spreken in zinnen van drie á vier woorden en vormt zich een eerste gevoel voor grammatica. Er ontstaat een besef van tijd, maar categorieën als ‘gisteren’ worden nog ruim gehanteerd. Dat in aanmerking genomen en afgaand op de catalogi die er over het werk van Floris Jespers zijn verschenen, is er een vijftal schilderijen die de jonge Marc gegroet zou kunnen hebben. Allereerst drie waarvan zeker is dat ze in datzelfde jaar 1924 gemaakt werden: Matroos met bloem, Vaas met bloemen en De fietser. Verder is er een schilderij waarvan het jaar onbekend is en dat in de catalogus op 1928 geschat wordt, maar dat gezien de gebruikte techniek ook uit 1924 zou kunnen dateren: Manneke met de pijp. Floris Jespers wisselde verschillende malen binnen niet al te lange perioden van techniek en in Manneke met de pijp schildert hij op dezelfde manier bloemen als in Vaas met bloemen en gebruikt hij tevens dezelfde puntjestechniek. Ten slotte is er nog een schilderij uit 1921: Stilleven met vis.
Dit laatste schilderij is het enige waarvan de afbeelding concreet overeenkomt met het ding dat Marc groet.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s